5 zdrowych nawyków dietetycznych, które skutecznie zmienią wygląd Twojej skóry

5 powodów, dla których Twoja skóra Cię nie lubi
17 grudnia 2017

5 zdrowych nawyków dietetycznych, które skutecznie zmienią wygląd Twojej skóry

5 zdrowych nawyków dietetycznych, które skutecznie zmienią wygląd Twojej skóry

Czy zastanawiałaś się kiedykolwiek jak to, co znajduje się na Twoim talerzu podczas każdego posiłku wpływa na wygląd Twojej skóry? Czy wiesz, że ma to ogromne znaczenie? Co jeść, by uchronić się przed zmarszczkami?

Twoja cera jest jedną z pierwszych rzeczy, którą ludzie zauważają. Zdrowie skóry mówi bardzo wiele o sposobie w jaki jesz. Która z nas po zjedzeniu zbyt dużej ilości czekolady, albo wypiciu większej ilości alkoholu nie obudziła się następnego dnia z nowymi wypryskami? Stan skóry naprawdę odzwierciedla to co zjadasz, a nowoczesna kosmetologia podchodzi bardzo poważnie do zbadania tematu „odżywiania skóry od wewnątrz”.

PRYSZCZE, WYPRYSKI, KROSTY:

Trądzik kojarzy nam się głównie z problemem młodzieży, głownie ze względu na zmiany hormonalne i okres dojrzewania, ale dorośli również mogą cierpieć z powodu wyprysków. W przeszłości uważano, że konkretne pokarmy wpływają pobudzająco na nasilenie wyprysków (czekolada, pizza, chipsy). W ostatnich latach zauważa się, że wina nie stoi po stronie poszczególnych pokarmów, a problemem jest to co stanowi całość naszej codziennej diety. Szczególnie należy zwrócić uwagę na rodzaj i ilości pochłanianych przez nas węglowodanów. Wysoko rafinowane węglowodany (słodycze, białe pieczywo, biały ryż, biały makaron, cukier) mają wysoki indeks glikemiczny. W skrócie indeks glikemiczny jest miarą tego, jak szybko i jak bardzo zwiększa się poziom cukru we krwi po zjedzeniu czegoś.

Słodkie, „białe” węglowodany mają tendencję, aby powodować większe i szybsze podniesienie cukru we krwi niż zdrowe nierafinowane węglowodany (owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste), które mają niski indeks. Dieta która konsekwentnie zapewnia wysokie obciążenie organizmu rafinowanymi węglowodanami, dzień po dniu, powoduje łagodne, przewlekłe zapalenie w całym organizmie. A przewlekły stan zapalny jest rodzajem powolnego, gotującego się ognia, który, jak już teraz wiemy, został połączony z rożnymi problemami zdrowotnymi, w tym problemami skórnymi.

PRZEBARWIENIA SŁONECZNE, DROBNE LINIE I ZMARSZCZKI

Na strukturę i elastyczność skóry ma wpływ jakość białek, elastyny i kolagenu leżącego tuż pod powierzchnią skóry. Wszystko, co powoduje uszkodzenie tych białek może powodować drobne załamania skóry widoczne jako zmarszczki.

I tutaj na ratunek przychodzi dieta! Antyoksydanty – związki występujące w kolorowych owocach i warzywach – przyczyniają się do zwalczania wolnych rodników. Ich poziom ma wpływ na strukturę naszej skóry. Ludzie, którzy mają niski poziom antyoksydantów w skórze mają też tendencję do nierównej struktury skóry, natomiast Ci z wyższym poziomem – wyglądają znacznie młodziej.

CO JEŚĆ?

  • Siemię lniane – jest doskonałym naszym rodzimym superfood, jego nasiona zawierają kwasy omega-3, które wspomagają skórę poprzez działanie zmniejszające stany zapalne. Jedz je codziennie – 1,5 łyżki nasion zmiel przed podaniem w młynku do kawy, dzięki temu zwiększysz przyswajanie składników odżywczych. Stosuj jako posypkę, np. do dania głównego, sałatki.
  • Węglowodany złożone, nierafinowane – spróbuj ograniczyć w swoich posiłkach „białe” węglowodany i dodawane cukry a zamień je na te „dobre” warzywa, owoce, ziarna i produkty pełnoziarniste. Taka zmiana obniży indeks glikemiczny posiłku, co wpłynie na ustabilizowanie poziomu cukru we krwi.
  • Kolorowe owoce i warzywa – wiele różnokolorowych warzyw i owoców swój kolor zawdzięcza zawartością związków zwanych karotenoidami. Niektóre z nich organizm przekształca w witaminę A, która jest niezbędna w procesie tworzenia nowej skóry. Proces ten przebiega cały czas. Każdego dnia twoje ciało zrzuca 30000-40000 komórek zrogowaciałej skóry i tyle samo powstaje nowych. Dostarczenie codziennie odpowiedniej porcji witaminy A znacząco wpłynie na wygląd. Warzywa i owoce są też dobrym źródłem witaminy C, której organizm potrzebuje w procesie wzmacniania włókien kolagenu. Karotenoidy i Wit. C są również antyoksydantami, więc zwalczają szkodliwe wolne rodniki.
  • Orzechy i nasiona – orzechy takie jak migdały, orzechy włoskie zapewniają dużo zdrowych tłuszczów. Orzechy brazylijskie są doskonałym źródłem selenu  – minerału który również zmiata wolne rodniki (już 1 sztuka zapewnia całodobowe zapotrzebowanie na ten składnik). Pomyślisz, no ale orzechy tuczą! Nic bardziej mylnego! W rozsądnych ilościach – 4-5 sztuk dziennie – zapewnią odpowiedni odżywczy zastrzyk twojej skórze.
  • Duża ilość płynów – dostarczanie składników odżywczych do komórek oraz usuwanie zbędnych produktów z Twoich komórek skóry (i wszystkich komórek ciała) zależy od codziennej ilości płynów. Aby przepływ tych składników był sprawny należy się dobrze nawadniać. Woda powinna stanowić podstawę. Poza wodą pij niesłodzoną zieloną herbatę, oraz zioła – w szczególności polecam napar ze skrzypu polnego i pokrzywy. Ile pić? Można to łatwo obliczyć, wagę swojego ciała pomnóż przez 0,04 – otrzymany wynik to zapotrzebowanie na płyny w litrach (na 1 kg masy ciała powinnaś wypić 40 ml płynów).

Mam nadzieję, że teraz już wiesz jak ważna jest dieta dla prawidłowego wyglądu skóry. Nie musisz robić żywieniowej rewolucji, powoli, stopniowo zmieniaj swoje przyzwyczajenia na nowe zdrowe nawyki żywieniowe. Może warto na II śniadanie przygotować sobie koktajl ze szpinaku, pomarańczy, gruszki, banana i kilku orzechów? Życzę Ci, aby twoja skóra z dnia na dzień wyglądała coraz lepiej.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress